העבודה הכרוכה ביצירת אירוע משמעותי היא עבודה פיסית ונפשית גם יחד. ענת מלווה את תהליך היצירה של הסביבה הנכונה והמושקעת בתבונה וברגישות, תוך הקשבה אמיתית לצרכים המשתנים של כל אירוע, כדי שהתוכן יזרום יותר טוב, יעמיק וישאב מסביבתו. תענוג לעבוד איתה ולראות את התהליך היצירתי שבסופו נוצרת הסביבה הנכונה להכלת האירוע והרמתו למקומות גבוהים יותר. ממליצים בכל לב,
עטרה ויונתן סנובל
ב"ה, כ"ג תשרי תשע"ח ענת יקרה, אנו רוצים להודות לך מעומק הלב על תהליך ליווי מקצועי, חכם, מושכל ורציני לקראת בר המצווה של בננו בניה. ניהלת והפקת יד ביד אתנו בר מצווה מיוחדת, שמחה, משמעותית והכי חשוב מתאימה בדיוק לנו ולמה שרצינו. התהליך החל כמה חודשיים קודם לכן, עת ישבת עמנו בביתנו וניסית בנועם ובשכל טוב לזהות מה מתאים לנו, מה אנחנו רוצים, מה המטרה שלנו, מה יעשה לבניה ולנו טוב ומה יסייע לנו לחוות את חגיגת בר המצווה כציון דרך וכבנייה אישית ומשפחתית לבניה ולנו. עזרת לנו לזהות מה אנחנו רוצים ומה אנחנו לא רוצים (שזה לא פחות חשוב). ידעת להקשיב למה שאמרנו וגם למה שלא אמרנו, לזהות בתוך השורות וביניהן את כוונותינו. עם השיח המשותף נולד הרעיון שהצעת ומצא חן בעיננו שלאחר שבת בר מצווה בסוכה נקיים "שמחת בית השואבה" במוצאי השבת. תכנון השבת לפרטיה היה מופתי. כל ארוחה הייתה הפקה של ממש. דירה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם ואכן חן המקום השפיע על האווירה ששרתה- התכנון והעיצוב יצרו שמחה, רוגע וטוב לבב. הסוכה הייתה יפה כל כך, מקושטת להפליא. שמחת החג שרתה בה והשפיעה עלינו. פינות הישיבה באולם היו חמימות ומזמינות ויצרו מעגלים של שיח משפחתי וחברי לאורך השבת כולה. הישיבה בשולחנות עגולים בסוכה במוצאי שבת אפשרה אף היא מפגש חברתי. פינת הדלקת הנרות המיוחדת, עיצוב השולחנות באופן שונה בכל ארוחה, ארגון האולם במוצאי השבת בדרך שתאפשר העברת תכנים לצד שירה וריקודים - כל אלו ועוד יצרו הרגשת שמחה, יופי והדר. חשבת על כל פרט, דבר לא נעלם מעינייך. ידעת לייעץ, להציע ולכוון אותנו והכל במאור פנים, בחן ובנועם, תוך רצון עז וכן לאפשר לנו לממש את רצונותינו. בהסתכלות לאחור אנחנו חשים שבר המצווה ביטאה בצורה מדויקת את מי שאנחנו ואת מה שרצינו שיהיה. תודה לך ענתי! אנחנו מעריכים ומוקירים מאוד!
נתי ואסתי בן מנחם: אלון שבות
גיליתי שלא צריך משאבים יקרים וחריגים כדי לערוך שינוי בהרגלי ההוראה. כמה זה פשוט לצאת, להביא אביזר או לשנות צורת ישיבה. הכל בראש.
הקורס עורר בי את הרצון לחלום בגדול. לא ללכת עם זרם השגרה המעייף ולתת לה לעשות את שלה, אלא להיות במקום שמבין את הערך הרב בלמידה חווייתית, בלמידה דרך חושים ולהתחדש כל הזמן. להפתיע, לשנות, להעיז ולהשקיע. למידה כזאת נחרטת היטב בזיכרון והתלמיד יוצא משיעור כזה בתחושה של סיפוק ומשמעות כי היה פה לימוד אחר.
I learned from this class that the physical environment makes a big difference. The way you presented the lessons to us and brought in all of the props to support your teaching helped us, the adults, to feel that something special was done for us. So too, with children. When children feel that someone really cares and puts into them, their learning and physical environment, the response is amazing. Thank you so much for teaching me this important lesson.
תודה רבה ויישר כוח למנהלת יעל ולענת המדריכה של "חדשנות פדגוגית" על האומץ להוביל מהפך. שינוי מבורך שמוציא אותנו- המורים מאזור הנוחות ומביא אותנו להוציא מתוכנו כוחות ותכונות ויכולות שלא תמיד יצאו לפועל ולהביא את התלמידים ללמידה חוויתית ומשמעותית.
נהניתי מאוד מההשתלמות. גם ברמה האישית – מאוד. הרגשתי שנתנה לי אפשרות להציץ עולם של למידה במבט רענן, חדשני ומלא בקשב לצרכי נפש הילד. הרגשתי שהתובנות מהמפגשים פיתחו בי גמישות מחשבתית לגבי עקרונות מיותרים שהתרגלתי להתעקש עליהן. כמו שחייבים לשבת על כיסא בזמן העבודה – וכשיו אני פתוחה לאפשרות שבנות יעמדו או ישבו ויעבדו על שטיח וכו. היה לי טוב להיזכר להתמקד ולהתרכז בדברים שהזנחתי עם הזמן. כמו הכנת הכיתה לשיעור. אירגון החפצים והמראה בכיתה לצורה נעימה. ה\דגש על חשיבות ההבעה של הילדים. הפתיחות לקבל דברים שהם יצרו מעצמם בלי שאצטרך להוביל אותם בהרצאה צעד אחר צעד. היה מאוד מרענן, כיף ומחדש
The final way was motivated by this class. While I always believed in doing the best that I could for my students, I never really paid attention to the physical environment and how it makes a person feel. In this class I learned that special activities are also special because of their appearances. For example, I will never forget a gray rainy day in the middle of the winter and coming into a pink room. This environment did something amazing to my mood. I felt lighter and happier to be there even after a hard day of teaching.
הקורס עורר בי את הרצון לחלום בגדול. לא ללכת עם זרם השגרה המעייף ולתת לה לעשות את שלה, אלא להיות במקום שמבין את הערך הרב בלמידה חווייתית, בלמידה דרך חושים ולהתחדש כל הזמן. להפתיע, לשנות, להעיז ולהשקיע. למידה כזאת נחרטת היטב בזיכרון והתלמיד יוצא משיעור כזה בתחושה של סיפוק ומשמעות כי היה פה לימוד אחר. למדתי מהקורס שלפעמים נכון לתת כלים וללכת אחורה. כלומר, לתת לתלמיד את כל הכלים הדרושים להצלחת המשימה ואז לתת לו ללמוד לבד, לעמול, להיות הוא ולהבין מהזווית שלו. זה דבר גדול למורה ולתלמיד. דבר נוסף שלקחתי מההשתלמות, שהיה לימוד מאוד משמעותי עבורי והוא היציאה מהמקובעות, מתפיסות "למידה מהי" שנרשמו בנו מילדות. את, בדרך של שאלת שאלות, חשיפה למספר רב של מרחבי למידה שונים ושיטות למידה שונות, הפכת את מה שהיא עבורי אוטומט ונדרשתי ונדרשת עכשיו לחשוב מעבר. להבין שהמעבר הזה הוא הכרח כי כשנפגשנו עם האמירה שבתי ספר הורסים את היצירתיות, מדאכים אותה בישיבה מול לוח שעות על גבי שעות, זה גרם לי ל"התעורר לתשובה", לרצות אחרת. ... ובנימה אישית אליך, ענת.. יש לך יד אומן ואמונה גדולה במציאות ובטוב. עד שלא ראיתי במו עיני לא הייתי מאמינה שקיימת כזו מורה. תודה על כל ההשקעה. שנזכה להתחזק באמונה ובלב רחב וחולם.
במהלך הקורס ובזמן שעבר בין סדנא אחת לשניה הלכה והתחזקה אצלי המחשבה שחלק גדול מאהבתי למקצוע- מלבד האהבה לילדים, הרצון להוסיף טוב והאתגר- הוא המקום שניתן לי בכיתה. הכיתה היא בשבילי מקום שבו אני מביאה צדדים בעצמי שבדרך כלל אינם באים לידי ביטוי - כריזמטיות, כושר משחק ויצירתיות. לא תמיד בחיים אני מצליחה לבטא את התכונות האלו בעצמי, והעמידה מול הכיתה כמורה מחליטה מאפשרת לי להביא לידי ביטוי גם את התכונות האלו שחבויות אצלי בדרך כלל. בעקבות המחשבה הזו, על מה הכיתה מהווה בשבילי ועד כמה היא מאפשרת לי מרחב וביטוי, התחלתי לחשוב עד כמה אני מאפשרת לתלמידות שלי להביא צדדים שונים מעצמן לידי ביטוי במרחב הכיתתי. ב"ה אני חושבת שהרבה מהתלמידות מרגישות בנוח במרחב הכיתתי שיצרנו יחד, אך בכל זאת אני לא יכולה להגיד שכולן מרגישות כך, והייתי רוצה לאפשר לכל אחת ואחת ביטוי אישי ולימודי בכיתה. הקורס נתן לי להבין עד כמה כל אחד מאיתנו הוא יחיד מיוחד ושונה, עד כמה צריך להתחשב בצרכים של כל אחד ועד כמה למידה פעילה היא משמעותית. הבנתי שלסידור הכיתה יש תרומה גדולה למוטיבציה ולתחושת השייכות של התלמידים. במהלך הקורס ראיתי שאני מתכננת אחרת את השיעורים, לא מקצרת לעצמי תהליכים וחושבת לעומק על מטרת השיעור ואיך הוא מאפשר לכל אחת להביע עניין ולהביע את עצמה.
הקורס הפך את המחשבה לגבי למידה- מהי למידה? איך לומדים? עד עכשיו הורגלנו ללמד בדרך מסוימת (כמו שגם למדנו כשהיינו תלמידים...) והקורס לימד אותנו לשאול שאלות על הדרך הזו ולהתעורר למחשבה האם הדרך הזו היא הדרך הנכונה? תמיד? לכל התלמידים?... השאלות האלו שהועלו במהלך ההשתלמות הביאו אותי להרבה מחשבה בתכנון השיעורים בכיתה שלי, והביאו אותי להתנסות אחרת ולהעביר שיעורים אחרים בכיתה שלי, על סמך מה שלמדנו. הרבה פעמים אנו לא יושבות כרגיל מול שולחנות אלא ישיבה במעגל על הרצפה, או אפילו לא באופן מסודר, אם זה מה שמתאים לבנות באותו רגע ולאותה פעילות. אני משתדלת "לזרום" עם הבנות לכיוון שאליו מובילה הלמידה שלהן, גם אם זה לא בדיוק מתאים למערך שתכננתי, כי למידה הבאה מתוך מוטיבציה ותחומי העניין של הבנות היא למידה משמעותית המספקת את הבנות ומלמדת אותן ביותר. בתכנון השיעורים אני משתדלת לפנות לכל סוגי האינטילגנציות – דרך תנועה, שירה, ריקוד, כתיבה, שיח ועוד. וכן בשיעור הספציפי שאותו אתאר.
בוקר טוב ענת מאד התרגשתי מהשותפות שלך בשמחה שלנו מהזרימה, מהנכונות לעזור במוצ"ש למרות שהיו לך עוד תוכניות ... מהקבלה של שינויי הזמנים ביום ששי. את קודם כל חיבור בין נשמות ואחר כך חיבור בין תוכן לעיצוב.... תודה ושוב תודה.
טלי כהן: אפרת
ענת, העיצוב שלך ממש שדרג את האירוע, ואני בהחלט אמליץ עליך אצל חברותי. היה כל כך בטוב טעם, בחן, עשה אווירה כפרית ונינוחה כמו שרציתי, לא נוצץ אלא משהו יותר זורם. גם זה שהגעת כל פעם לפני הארוחות, כך שכשנכנסו קיבל את פנינו עיצוב אחר ומזמין, היה ממש מוצלח. כל האביזרים המיוחדים, כל פינה בפני עצמה, והמראה הכללי של הכל ביחד, היה מוצלח ביותר, וכולם ציינו זאת באופן מיוחד. תודה לך, היה גם לנו העונג לעבוד איתך. הבנת אותי, והתאמת את העיצוב לאירוע כמו שאנחנו.
רציתי להודות מקרב לב לגב' ענת בזק שתחי' על הקורס המעצים והמחכים שהעבירה. נהניתי והתחברתי עד מאוד! לתכנים, למסרים, לאווירה שהשרתה בקורס ולאישיותה הנעימה. וכמו כן, לאופן שבו הציגה את התכנים וניהלה את השיח. גב' בזק הייתה זמינה ועודדה אפשרות של תמיכה וסיוע במהלך השנה ואישית אכן נעזרתי בה במהלך השנה- גם בהכנת יום נושא הנ"ל. קורס זה תרם לי רבות וקידם אותי במגוון תחומים.
רחל עטרת חיה מושקא
ענת יקרה, כשעבדתי איתך על האירוע שלנו, נזכרתי בפסוק: "ובלב כל חכם לב נתתי חכמה". הכישרון שלך להתאים את החלק הפנימי של החגיגה עם החלק החיצוני, להציג זאת בצורה כל-כך יפה, למצוא את כל הדברים הקטנים והגדולים שייראו יפה זה עם זה וליצוק בהכל תוכן - זה פשוט כישרון נדיר. בזכותך בר המצווה שלנו התרומם בכמה דרגות ונראה כמו אירוע מלכים. וביחד עם הנעימות וההתלהבות והאכפתיות שלך, נהנינו מכל רגע ורגע. תודה!
פנינה וגדי פוגודה
תודה רבה רבה! הפכת את הבית שלנו ממש לאולם והיה מרשים ביותר. תודה על הקניות, החשיבה והנעם שהכל נעשה בו. איפשרת לנו לחגוגבבית ברמה גדבוהה בלי לוותר על חגיגיות. תהילה היתה ממש מאושרת!
שרה ושי חורש ירושלים